ABA ve vzdělávání dětí

trojuhelnik
trojuhelnik
trojuhelnik
trojuhelnik
trojuhelnik
trojuhelnik
trojuhelnik

Aplikovaná behaviorální analýza (ABA) je vědecky podložený přístup, díky kterému můžete své děti učitdobře, rychle a snadno. Moderní ABA klade důraz na etický přístup, který respektuje potřeby a zájmy každého jedince.

Pokud je aplikovaná při práci s dětmi, bere v úvahu jejich vývojový i chronologický věk, vychází z jejich zájmů, respektuje jejich senzorické potřeby a vytváří takové prostředí pro učení, které poskytuje bezpečný a radostný prostor pro zdravý rozvoj dítěte.

Co je aplikovaná behaviorální analýza?

Aplikovaná behaviorální analýza (ABA) je vědní obor, který se zabývá studiem chování a učením. Cílem aplikované části tohoto oboru je analyzovat a měnit chování, které je sociálně významné, a tím zlepšovat kvalitu života jednotlivce. ABA se zaměřuje na rozvoj dovedností a chování, které jsou pro danou osobu hodnotné a mají pozitivní dopad na její každodenní život.

Historie a vývoj ABA

Historie aplikované behaviorální analýzy (ABA) sahá až do počátku 20. století, kdy vědci jako John B. Watson a B. F. Skinner začali zkoumat principy behaviorismu. Watson položil základy tím, že definoval psychologii jako vědu o chování a zdůraznil význam objektivních, měřitelných dat. B. F. Skinner následně rozvinul koncept operantního podmiňování, který je klíčový pro ABA. Operantní podmiňování se zaměřuje na to, jak důsledky chování ovlivňují jeho budoucí výskyt. V 60. letech 20. století začali vědci jako Ivar Lovaas a jeho kolegové aplikovat tyto principy na děti s autismem, čímž se ABA stala významným nástrojem pro terapii a vzdělávání. Od té doby se ABA dále vyvíjela a dnes se široce používá nejen v oblasti autismu, ale i v mnoha dalších oblastech, jako je vzdělávání, zdravotní péče a management chování v různých prostředích.

Cooper, J. O., Heron, T. E., & Heward, W. L. (2007). Applied Behavior Analysis (2nd ed.). Pearson.

Základní principy ABA

Aplikovaná behaviorální analýza (ABA) je postavena na několika základních principech, které slouží k systematickému zlepšování chování jedinců:

  • Pozitivní posílení (Reinforcement): Chování, které je následováno příjemným důsledkem, má tendenci se v budoucnu opakovat. Tento princip je klíčový pro motivaci k žádoucímu chování.
  • Funkční analýza chování: Tento princip se zaměřuje na identifikaci příčin a důsledků chování, což umožňuje efektivně měnit chování na základě jeho funkcí.
  • Generalizace: Zajišťuje, že nové dovednosti a chování se přenáší do různých prostředí a situací, což je nezbytné pro dlouhodobý úspěch terapie.
  • Postupné učení (Shaping): Složité chování je rozděleno do menších, snadněji naučitelných kroků, což usnadňuje proces učení a zajišťuje postupný pokrok.
  • Systematické měření a hodnocení: Pravidelné sledování a hodnocení výsledků je nezbytné pro sledování pokroku a úpravu intervencí podle potřeby.
trojuhelnik
trojuhelnik
trojuhelnik
trojuhelnik
trojuhelnik
trojuhelnik

Jak ABA funguje u dětí?

Pozitivní posílení (Reinforcement):

Děti se rády učí, když se u toho cítí příjemně a spokojeně. Když je jejich snaha oceněna, motivuje je to k dalšímu úsilí. Stejně jako dospělí, i děti mají rády, když po jejich chování následuje zlepšení situace. Představte si ten pocit, když jste za dobře odvedenou práci odměněni pochvalou, oceněním, prémií nebo třeba dnem volna navíc.

Když děti zažijí úspěch a jsou za něj oceněny, zvyšuje to pravděpodobnost, že budou dané chování opakovat v budoucnu. Pro neurotypické děti může být oceněním například společná konverzace o namalovaném obrázku a pochvala za jejich úsilí. Pro děti s autismem může být efektivnější odměnou, když jim dopřejeme oblíbené bubliny nebo jim nabídneme modelínu ke společné hře. Pozitivní posílení tedy znamená, že chování, které následuje příjemný důsledek, má tendenci se opakovat.

Funkční analýza chování

Funkční analýza chování se zaměřuje na identifikaci příčin a důsledků chování, což nám umožňuje lépe pochopit, proč se určité chování objevuje. Představte si, že si váš kolega v práci často stěžuje na úkoly, které dostává. Po důkladném rozhovoru zjistíte, že stížnosti začínají vždy, když má obavy z nesplnění termínu. Na základě této informace můžete kolegovi nabídnout podporu nebo prodiskutovat, jak lépe plánovat čas. Podobně u dětí může funkční analýza odhalit, že záchvaty vzteku nastávají, když jsou unavené nebo hladové. Tímto způsobem můžeme identifikovat a odstranit spouštěče nevhodného chování, což vede k jeho snížení.

Generalizace

Generalizace znamená, že dovednosti a chování naučené v jednom kontextu se přenášejí do různých prostředí a situací. Například, když se naučíte nový způsob organizace práce v kanceláři, můžete tento systém aplikovat i doma při plánování rodinných aktivit.

U dětí se může jednat o to, že pokud se naučí zdravit dospělé ve škole, budou tuto dovednost používat i při setkání s dospělými mimo školu. Pro děti s autismem je důležité, aby se dovednosti naučené v terapii přenášely do každodenního života, což zajišťuje jejich praktické využití a dlouhodobý úspěch.

Postupné učení (Shaping)

Postupné učení spočívá v rozdělení složitého chování do menších, snadněji naučitelných kroků. Představte si, že se učíte hrát na klavír. Nejprve se naučíte jednotlivé noty, poté jednoduché melodie a nakonec celé skladby. U dětí to může fungovat tak, že se nejprve naučí správně držet tužku, pak kreslit jednoduché tvary a nakonec psát písmena a slova. Pro děti s autismem to může znamenat, že se nejprve učí napodobovat jednoduché pohyby, pak složitější aktivity a nakonec samostatně provádět denní rutiny.

Systematické měření a hodnocení

Systematické měření a hodnocení výsledků je nezbytné pro sledování pokroku a úpravu intervencí podle potřeby. Představte si, že sledujete svůj pokrok při běhání. Pravidelně měříte uběhnutou vzdálenost a čas, abyste zjistili, zda se zlepšujete a kde je potřeba zapracovat. U dětí je to podobné – například, když dítě trénuje čtení, učitel pravidelně sleduje jeho pokroky a na základě toho přizpůsobuje další lekce. Pro děti s autismem je důležité, aby terapeut pravidelně hodnotil pokrok v různých oblastech, jako je komunikace, sociální dovednosti nebo sebeobsluha, a podle toho přizpůsoboval terapeutický plán.

Výhody ABA

Proč zvolit právě vzdělávání dětí založené na ABA? Jakou má intervence založená na ABA výhody oproti jiným směrům a terapiím?

ABA je ověřena zkušeností i výzkumy

Aplikovaná behaviorální analýza (ABA) je založena na důkazech a ověřena desítkami let výzkumu. Vědecké studie potvrzují platnost principů učení a chování u všech živých organismů, včetně lidí. Tyto principy jsou účinné pro děti, dospělé i seniory. Díky své univerzálnosti je ABA efektivní nejen pro děti s velkým opožděním ve vývoji nebo hlubokým postižením, ale také pro neurotypické děti. ABA funguje pro všechny stejně, podobně jako gravitace.

Moderní ABA klade velký důraz na etický přístup. Zná vedlejší účinky trestů a proto se jim vyhýbá, zaměřuje se především na motivaci jedince, jeho systematickou podporu při učení nových dovedností a posilování sociálně přínosného chování. Cílem ABA je umožnit dítěti vyjádřit své přání a potřeby, navazovat vztahy s druhými lidmi, trávit volný čas radostně a učit se nové věci. Výzkumy například ukazují, že ABA terapie může významně zlepšit komunikační dovednosti a sociální interakce u dětí s autismem (Smith, 2001).

Smith, T. (2001). Discrete Trial Training in the Treatment of Autism. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 16(2), 86-92.

Příběh Marušky

S maminkou Marušky jsme se poprvé setkaly v našem Základním kurzu pro rodiny dětí se speciálními potřebami. Marušce byly 3 roky a následkem vrozeného genetického onemocnění měla opožděný psychomotorický vývoj a téměř nemluvila. Přečtěte si, jak probíhala cesta Marušky a jak se pomocí ABA principů úspěšně připravila na vstup do přípravné třídy.

Ve 3 letech si Maruška neuměla samostatně hrát s hračkami, pouze je manipulovala a přenášela. Měla osvojených jen několik slov, kterým rozuměla pouze nejbližší rodina, a nejevila zájem o spolupráci s druhými lidmi. Společně s maminkou jsme pátraly po aktivitách a předmětech, které by Marušku motivovaly ke spolupráci. Objevení těchto aktivit bylo klíčové pro rozvoj hry a řeči a také pro realizaci dalších terapií.

Maminka Marušky si osvojila metodu párování a našla aktivity, které s ní Maruška dělá ráda, jako foukání bublin, hra s kinetickým pískem a pohybové aktivity jako točení a houpání. Prvním cílem bylo rozvinout řeč. Maruška se učila vyjádřit, co chce a co jí není příjemné, což jí umožnilo domluvit se s rodinou. Poté se začala připravovat na školu pomocí efektivního učení založeného na ABA.

Maminka s ní procvičovala dílčí dovednosti potřebné pro školu.
Příklad: Maruška měla problém složit 4dílné puzzle, takže jsme dlouho procvičovaly 2dílné varianty. Až když se cítila sebejistě, zvýšily jsme náročnost úlohy. Díky správně zvoleným cílům a vysoké motivaci se Maruška s maminkou ráda učí a v přípravné třídě je úspěšná.

Vědecké studie podporující ABA

ABA pomáhá dětem se speciálními potřebami dosáhnout jejich plného potenciálu tím, že se zaměřuje na jejich individuální potřeby a motivuje je k učení a rozvoji. Výsledky výzkumů ukazují, že ABA je jedním z nejefektivnějších přístupů k podpoře dětí při jejich rozvoji.

Během posledních desetiletí bylo provedeno mnoho studií, které podporují účinnost ABA:

  • Více než 500 studií se zaměřilo na využití ABA u dětí s autismem a dalšími speciálními potřebami.
  • Meta-analýzy analyzovaly výsledky více než 139 studií a ukázaly, že ABA má pozitivní dopad na různé oblasti vývoje dětí s autismem (Project AIM, 2021).
  • Národní standardní zpráva z roku 2015 uvedla, že ABA je považována za „best practice“ a je doporučována vládami Kanady a Spojených států pro intervenci dětí a mládeže s autismem.
  • Studie o dětech s Downovým syndromem prokázaly, že ABA může zlepšit sociální a komunikační dovednosti, stejně jako dovednosti potřebné pro každodenní život (Special Strong, 2021; Autism Center of Excellence, 2021).
  • Výzkum zaměřený na děti s mentálním opožděním a vývojovými vadami ukazuje, že ABA terapie podporuje kognitivní rozvoj a schopnost vykonávat každodenní činnosti (MentalHelp, 2021).

ABA a autismus

Jak ABA pomáhá dětem s autismem

Aplikovaná behaviorální analýza (ABA) je jedním z nejefektivnějších přístupů k terapii dětí s autismem. Tento vědecky podložený přístup se zaměřuje na zlepšování specifických dovedností a chování, které jsou důležité pro každodenní život. Zde je několik klíčových oblastí, ve kterých ABA pomáhá dětem s autismem:

trojuhelnik
trojuhelnik
trojuhelnik
trojuhelnik

Zlepšení komunikačních dovedností:
ABA využívá techniky, jako je Discrete Trial Training (DTT), k rozvoji základních komunikačních dovedností. Děti se učí, jak vyjádřit své potřeby a přání, což vede k lepší interakci s okolím (Smith, 2001; Eldevik et al., 2010).

Snížení problémového chování:
ABA pomáhá identifikovat příčiny problémového chování a zavádí strategie pro jeho snížení. Techniky pozitivního posílení jsou využívány k motivaci dětí k žádoucímu chování, což vede ke snížení výskytu nežádoucího chování (Virués-Ortega, 2010; Autism Speaks, 2021).

Rozvoj sociálních dovedností:
Děti s autismem často potřebují podporu při rozvoji sociálních dovedností, jako je sdílení, čekání na řadu a spolupráce s ostatními. ABA se zaměřuje na tyto dovednosti prostřednictvím strukturovaných aktivit a her, které podporují interakci s vrstevníky (Eldevik et al., 2010).

Podpora akademických dovedností:
ABA je také efektivní při zlepšování akademických dovedností, jako je čtení, psaní a počítání. Terapeuti používají systematické vyučovací metody, které jsou přizpůsobeny individuálním potřebám dítěte, aby se zajistil postupný pokrok v učení (Verywell Health, 2021; The Autism Therapy Group, 2021).

Posílení každodenních životních dovedností:
ABA učí děti dovednosti potřebné pro samostatný život, jako je oblékání, hygiena a stravování. Tyto dovednosti jsou klíčové pro zlepšení kvality života a nezávislosti dětí s autismem (MentalHelp, 2021; Cross River Therapy, 2021).

Rozvoj hry a schopnosti trávit volný čas:
ABA zahrnuje techniky, které pomáhají dětem rozvíjet schopnosti potřebné pro smysluplné trávení volného času. Děti se učí, jak si hrát samostatně i s ostatními, což přispívá k jejich celkovému rozvoji a radosti ze života (Special Strong, 2021; Autism Speaks, 2021).

trojuhelnik
trojuhelnik
trojuhelnik
trojuhelnik
trojuhelnik
trojuhelnik

Personalizované programy pro děti s autismem

Každé dítě je jiné, a přestože autismus obvykle přináší deficity v konkrétních oblastech (komunikace, sociální dovednosti a hra), také přináší specifická nadání, zájmy, preference a senzorickou citlivost. Některé děti jsou velmi motoricky šikovné, jiné mají v motorice velké deficity. Některé vykazují až ulpívavou pozornost při určitých činnostech, jiné chvilku neposedí. Učení má ty nejlepší výsledky, když se dítě učí s radostí, cítí se dobře a bezpečně. Proto je potřeba každý program individuálně připravit na míru, abychom maximálně podpořili konkrétní dítě a jeho rodinu.

Abychom dosáhli optimálních výsledků, je důležité úzce spolupracovat s rodinou dítěte a přizpůsobit intervence tak, aby vyhovovaly jedinečným potřebám a schopnostem dítěte. Například, pokud dítě vykazuje zvláštní zájem o hudbu, může být hudba integrována do výukových aktivit jako motivace a odměna. Pro děti, které mají rády pohybové aktivity, lze vytvořit interaktivní hry, které podporují učení prostřednictvím fyzické aktivity. Tímto způsobem se nejen zvyšuje efektivita výuky, ale také se zajišťuje, že se dítě cítí šťastně a motivovaně během celého procesu učení.

Individuální přístup k výuce nejen zlepšuje dovednosti dítěte, ale také posiluje jeho sebevědomí a pozitivní vztah k učení, což je klíčové pro jeho dlouhodobý rozvoj a úspěch.

Příběh Honzíka

Honzíkovi rodiče si všimli již v jeho raném věku, že se jeho vývoj neubírá správným směrem, a chtěli udělat maximum pro to, aby ho podpořili. Ještě před tím, než Honzík získal diagnózu autismu, jeho rodiče nastoupili do on-line kurzu, aby si osvojili základy ABA a mohli syna dobře učit nové dovednosti. Nejprve se učili, jak syna nadchnout pro společné aktivity, které by ho bavily. Vytvářeli sociální hry, jako například polštářovou bitvu, čímž vytvořili první sociální interakce, které pod vedením behaviorálního analytika dále rozvíjeli.

Když měl Honzík dostatek oblíbených aktivit a hraček, začali ho učit komunikovat – říct si znakem o to, co chce dělat nebo s čím si chce hrát. Postupně se Honzík naučil spolupracovat s rodiči, učit se nové věci, například pojmenovat, co vidí v knížce, reagovat na jednoduché pokyny, což zlepšovalo jeho aktivní i pasivní slovní zásobu.

Po roce domácího programu byl chlapec připravený na vstup do mateřské školy. Protože už uměl čekat a napodobovat druhé lidi, zapojil se do aktivit společně s ostatními dětmi a ve školce si našel kamarády. Nejradši s nimi hraje venku na honěnou.

Během dvou let v programu se jeho řeč zlepšila natolik, že byl schopný začít mluvit vokálně a mohl opustit znaky. Honzík je teď již předškolák, který se plnohodnotně zapojuje do činností ve školce, s kamarády hraje pohybové i stolní hry, mluví ve větách, a začínají ho zajímat čísla a písmena. Díky podpoře celého týmu profesionálů ušel společně s rodiči velký kus cesty. Na této cestě ho podpořila behaviorální analytička, behaviorální technička, logopedka a ergoterapeutka.

Kde najít pomoc pro své dítě?

ABA centra

Rodina může vyhledat pomoc behaviorálních analytiků v ABA centrech v Praze, Brně a Ostravě, kde dítě několikrát týdně rozvíjí své dovednosti pod vedením behaviorálního analytika. Součástí programu je i rodičovský nácvik dovedností.

 

Rodičovská podpora

Rodiče mohou využít online kurzy, jako je platforma od Masarykovy Univerzity, která nabízí vzdělávání o principech chování a učení. Další možnosti zahrnují webináře a kurzy „Učení zABAVou“ nebo „Modrého kruhu“, které pomáhají rodičům v práci s náročným chováním a rozvoji dovedností jejich dětí.

Domácí programy

Rodina může spolupracovat s behaviorálním analytikem, který dochází do domácího nebo školního prostředí, případně poskytuje podporu online. Program se zaměřuje na rozvoj funkční komunikace, sociálních dovedností, hry a může zahrnovat přípravu na předškolní a školní vzdělávání. Pro vyhledání vhodného profesionála pro vaši rodinu můžete využít registr behaviorálních analytiků nebo ho vyhledat v adresáři CSABA (Česká odborná společnost aplikované behaviorální analýzy). V obou případech se propojíte s behaviorálními analytiky, kteří řádně splnili podmínky studia a složili certifikační zkoušku. Tito odborníci jsou kvalifikovaní k poskytování profesionálních služeb v oblasti ABA a mohou vám pomoci s individuálním plánem pro vaše dítě.

Behaviorální analytici a studium ABA v České republice

Pokud hledáte odbornou pomoc s aplikovanou behaviorální analýzou (ABA), můžete využít registr behaviorálních analytiků nebo se přihlásit do adresáře CSABA (Česká odborná společnost aplikované behaviorální analýzy). V obou případech se propojíte s behaviorálními analytiky, kteří řádně splnili podmínky studia a složili certifikační zkoušku. Tito odborníci jsou kvalifikovaní k poskytování profesionálních služeb v oblasti ABA a mohou vám pomoci s individuálním plánem pro vaše dítě.

V České republice je momentálně možné vystudovat ABA na Masarykově Univerzitě v Brně. Program na Masarykově univerzitě nabízí komplexní vzdělání v oblasti behaviorální analýzy, které zahrnuje jak teoretickou přípravu, tak praktickou aplikaci. Absolventi tohoto programu jsou vybaveni potřebnými znalostmi a dovednostmi k tomu, aby mohli efektivně pracovat s dětmi s autismem a dalšími speciálními potřebami.

Jak se připojit k odborníkům na ABA

  • Registr behaviorálních analytiků:
    Můžete najít kvalifikované behaviorální analytiky prostřednictvím specializovaných registrů, které obsahují informace o certifikovaných odbornících v této oblasti. Tyto registry vám umožní vyhledat odborníka ve vašem regionu, který splňuje potřebné kvalifikace.
  • Česká odborná společnost aplikované behaviorální analýzy (ČSABA):
    CABA nabízí adresář certifikovaných behaviorálních analytiků v České republice. Přihlášením se do adresáře získáte přístup k profesionálům, kteří jsou členy asociace a mají potřebné vzdělání a zkušenosti v oblasti ABA.

Studium ABA na Masarykově Univerzitě

Masarykova univerzita v Brně nabízí program zaměřený na aplikovanou behaviorální analýzu, který zahrnuje následující:

  • Teoretické kurzy: Zahrnují studium principů behaviorální analýzy, metodiky výzkumu a etických zásad.
  • Praktické kurzy: Poskytují studentům příležitost aplikovat teoretické znalosti v reálných situacích, včetně práce s dětmi s autismem a dalšími speciálními potřebami.
    Supervizovaná praxe: Studenti absolvují praxi pod dohledem certifikovaných behaviorálních analytiků, což zajišťuje, že získají praktické zkušenosti a dovednosti potřebné pro profesionální práci.

 

Pro více informací o studiu ABA na Masarykově univerzitě a registru behaviorálních analytiků navštivte oficiální webové stránky těchto institucí.

Odpovědi na časté otázky

Moderní ABA je zaměřená na učení v prostředí, které dítě preferuje, kde se cítí šťastně a uvolněně. Tento přístup vychází ze zájmů dítěte, které respektuje a dále rozvíjí. Cílem je efektivní učení dovedností, z kterých těží nejen dítě, ale také jeho sociální okolí, protože podpůrné prostředí je klíčové pro zdravý rozvoj každého dítěte. Program založený na ABA je přizpůsoben vývojovému věku dítěte, a proto se u malých dětí zaměřuje zejména na rozvoj raných sociálních dovedností, hry a první slova. Během nácviku by se dítě mělo cítit spokojeně a bezpečně, což podporuje pozitivní vztah k učení.
Aplikovaná behaviorální analýza ušla velký kus cesty a to zejména v posledních několika letech. Jako aplikovaný vědní obor cílí na rozvoj takového sociálního chování, které přináší danému jedinci možnost šťastného a samostatného života. Pokud je program realizovaný zodpovědně, bere v podtaz prostředí, ve kterém jedinec žije, jeho rodinou situaci a komunitu. Zaměřuje se v první řadě na takové dovednosti, které jedinci umožní vyjádřit jeho přání a potřeby, trávit spokojeně jeho volný čas a rozvíjet se přiměřeně k jeho věku a dispozicím. Při učení vychází z jeho senzorických, učebních a dalšíh individuálních preferencí, aby se cítil spokojený a motivovaný.

Pokud je dítě vzděláváno ve škole, tráví v ní mnoho času a je to pro něj také příležitost k rozvoji sociálních a komunikačních dovedností. Aby se dít mohlo učit nové dovednosti, ať už akademické nebo mezilidské, potřebuje se cítit dobře a bezpečně. Nejenom děti s autismem mají speciální vzdělávací potřeby. Behaviorální analytici mohou podpořit pedagogické pracovníky také při práci s dětmi s ADHD, narušenými komunikačními schopnostmi, mentálním nebo celkovým vývojovým opožděním.

Pokud behaviorální analytik, nebo asistent behaviorálního analytika, vstupuje jako třetí strana do vzdělávacího procesu, zaměřuje se na pozorování konkréního žáka ve školní prostředí. Následně identifikuje jeho bariéry ve vzdělávacím procesu, případně analyzuje, jaké potřeby svým chováním žák pravděpodoně komunikuje a následně ve spolupráci s pedagogickým týmem navrhne takové úpravy prostředí, které umožní danému žákovi radostnější a efektivnější rozvoj ve školním prostředí.

Kontakt a podpora

Doporučené organizace a centra pomoci

1. Centrum aplikované behaviorální analýzy na PedF MUNI
Centrum aplikované behaviorální analýzy na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity se zaměřuje na vzdělávání a výzkum v oblasti aplikované behaviorální analýzy (ABA). Nabízí studijní programy pro budoucí behaviorální analytiky, školí odborníky a poskytuje podporu rodinám dětí s autismem. Centrum je klíčovým zdrojem vzdělávání v oblasti ABA v České republice.

2. Česká společnost aplikované behaviorální analýzy (CSABA)
Česká společnost aplikované behaviorální analýzy (CSABA) je organizace, která sdružuje odborníky a profesionály věnující se aplikované behaviorální analýze (ABA). CSABA se zaměřuje na rozvoj a šíření vědecky podložených metod ABA v České republice. Jejím posláním je organizace vzdělávacích akcí, poskytování podpory rodinám a profesionálům a podpora aplikace ABA v praxi. CSABA také spravuje adresář certifikovaných behaviorálních analytiků.

3. Modrý Kruh
Modrý Kruh je nezisková organizace, která se zaměřuje na podporu rodin dětí s poruchami autistického spektra (PAS). Organizace poskytuje vzdělávací kurzy, poradenství a terapeutickou podporu zaměřenou na aplikovanou behaviorální analýzu (ABA). Modrý Kruh se specializuje na práci s rodinami a nabízí také kurzy zaměřené na zvládání náročného chování a rozvoj komunikačních dovedností.

4. AutismPort
AutismPort je informační a vzdělávací portál zaměřený na rodiny dětí s poruchami autistického spektra (PAS). Portál poskytuje rodičům praktické rady, tipy a nástroje, které mohou použít při práci s dětmi s autismem. AutismPort také sdílí aktuality z oblasti výzkumu, nabídky terapií a vzdělávacích akcí, čímž vytváří cenný zdroj informací pro rodiče a odborníky. Zobrazit více

Doporučená literatura

  • Verbální chování, Mary Barbera
    Tato kniha se zaměřuje na výuku verbálního chování u dětí s autismem pomocí metod ABA. Autorka, registrovaná behaviorální analytička (BCBA) a matka dítěte s autismem, poskytuje jednoduché, ale účinné rady a postupy pro rozvoj komunikačních dovedností.

 

  • Aplikovaná behaviorální analýza, John O. Cooper, Timothy E. Heron, William L. Heward
    Tato kniha je považována za základní učebnici pro každého, kdo se věnuje aplikované behaviorální analýze (ABA). Jedná se o rozsáhlý a komplexní zdroj, který pokrývá všechny hlavní principy a techniky behaviorální analýzy. Autoři John O. Cooper, Timothy E. Heron a William L. Heward podrobně vysvětlují základy ABA, včetně jejích teoretických východisek a praktických aplikací.
    Kniha je často používána jako učebnice na univerzitách a je vhodná jak pro začínající studenty, tak pro zkušené profesionály, kteří chtějí prohloubit své znalosti. Česká verze této knihy bude vydána na podzim roku 2024, což přinese tento klíčový zdroj informací i českému publiku.

 

  • Domluvme se: Kniha o smlouvách dětí a rodičů, Jill C. Dardigová, William L. Heward
    Tato kniha nabízí praktický přístup k řešení běžných problémů v rodinách, které se týkají plnění domácích prací a povinností. Autorka Jill C. Dardigová a behaviorální analytik William L. Heward představují osvědčenou techniku uzavírání smluv mezi rodiči a dětmi, která pomáhá vytvářet pozitivnější vztahy a zlepšovat spolupráci. Kniha je přeložena do češtiny a její obsah je přizpůsoben běžným rodinným situacím. Výzkum ukazuje, že až 90 % rodičů zaznamenalo zlepšení ve splnění konkrétních úkolů díky této metodě. Kniha je srozumitelně napsaná a poskytuje konkrétní návody, jak techniku uzavírání smluv efektivně využít v každodenním životě.
  • Úspěšný nácvik používání toalety, Frank Cicero
    Tato kniha poskytuje praktický průvodce pro rodiče a odborníky, kteří čelí výzvám spojeným s nácvikem toaletní hygieny u dětí s vývojovými poruchami. Autor Frank Cicero nabízí detailní metody a postupy pro nácvik močení a stolice jak během dne, tak i v noci, a také způsoby, jak si dítě návyk udržet. Kniha se věnuje i otázkám, jako je regrese v dovednostech nebo nácvik žádosti o použití toalety.
    Publikace je užitečná nejen pro rodiče dětí s hendikepem, ale také pro rodiče dětí, které se vyvíjejí typicky. Obsahuje odpovědi na klíčové otázky, například kdy začít s nácvikem, jak efektivně využívat pozitivní posílení (pochvaly a odměny) a jak sbírat a vyhodnocovat údaje potřebné pro úspěšné zvládnutí procesu. Navržené postupy jsou vhodné pro děti různého věku s širokou škálou vývojových poruch.

 

  • Děti vybíravé v jídle, Laura J. Seiverling, E. Keith Williams
    Tato kniha je praktickým průvodcem pro rodiče dětí, které jsou vybíravé v jídle. Autoři nabízí osvědčené postupy, jak rozšířit omezený jídelníček, ať už u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (např. autismus) nebo u běžných dětí. Kniha zahrnuje strategie, jak postupně přidávat nové potraviny, motivovat děti k jejich ochutnávání a začlenit je do běžného jídelníčku. Druhá část knihy obsahuje konkrétní návody přizpůsobitelné individuálním potřebám dítěte a praktické nástroje, jako jsou formuláře a smlouvy o chování pro starší děti.

 

  • Jak porozumět aplikované behaviorální analýze: Úvod do ABA pro rodiče, učitele a další profesionály“ – Albert J. Kearney
    Tato kniha poskytuje základní přehled o aplikované behaviorální analýze (ABA) a jejích principech. Je vhodná pro rodiče, učitele i odborníky, kteří se chtějí seznámit s principy ABA. Přestože je napsaná srozumitelně, její obsah je určen spíše pro zkušenější čtenáře, kteří hledají hlubší porozumění aplikovaným metodám v ABA.

Zdroje použité na této stránce:

  1. Cooper, J. O., Heron, T. E., & Heward, W. L. (2007). Applied Behavior Analysis (2nd ed.). Pearson.
  2. Smith, T. (2001). Discrete Trial Training in the Treatment of Autism. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 16(2), 86-92.
  3. Eldevik, S., Hastings, R. P., Hughes, J. C., et al. (2010). Using participant data to extend the evidence base for intensive behavioral intervention for children with autism. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities, 115(5), 381-405.
  4. Virués-Ortega, J. (2010). Applied behavior analytic intervention for autism in early childhood: meta-analysis, meta-regression and dose-response meta-analysis of multiple outcomes. Clinical Psychology Review, 30(4), 387-399.
  5. Verywell Health (2021). Applied Behavioral Analysis (ABA) Therapy for Autism. Retrieved from www.verywellhealth.com
  6. The Autism Therapy Group (2021). Autism Therapy Programs. Retrieved from www.autismtherapygroup.com
  7. Special Strong (2021). Learning Difficulties in
  8. Down Syndrome. Retrieved from www.specialstrong.com
    MentalHelp (2021). Applied Behavioral Analysis (ABA) and Intellectual Disabilities. Retrieved from www.mentalhelp.net

Rychlý kontakt

Zanechte nám zprávu, co nejdříve se vám ozveme.

Mgr. Petra Hrančíková, BCBA

Klinická logopedka, certifikovaná behaviorální analytička

Petra se ve své logopedické praxi věnuje dětem a dospělým s narušenou komunikační schopností. Dříve působila také jako logopedka ve stacionáři a externě jako logopedka v mateřských školách. V roce 2004 ukončila studium jednooborové logopedie na Univerzitě Palackého v Olomouci a v roce 2009 získala atestaci v oboru klinická logopedie. V roce 2021 složila mezinárodní certifikační zkoušku a stala mezinárodně certifikovaným behaviorálním analytikem. Petra je lektorkou našich webinářů.