Máte doma dítko, které s vámi nekomunikuje a nejeví zájem o společnou hru? Právě hra s rodiči a vrstevníky představuje významný prvek při rozvoji sociálních dovedností a řeči. V tomto článku se dozvíte více o metodě párování, s níž můžete přirozeně podpořit zájem dítěte a přispět k rozvoji důležitých dovedností. Párování je překvapivě jednoduché a může přinést výborné výsledky.
Podle čeho můžete poznat, že se hra nevyvíjí běžným způsobem? Pepík rád běhá po pokoji. Běhá tam a zpátky, rodičů si nevšímá, dokáže tak běhat celé hodiny. Anežka si prohlíží blok, který drží v ruce, hladí stránky a pozoruje jejich pohyb. Ferda posouvá autíčko tam a zpátky po stole. Někdy posouvá dvě autíčka. Pozoruje při tom kolečka, jak se otáčí. Když je hra dítěte jenom stereotypní, negativně to ovlivňuje celkový vývoj dítěte. Podívejte se, jak podpořit zájem o dítěte o společnou hru a komunikaci.
Metoda párování: co to je a proč ji vyzkoušet
V našich programech i kurzech začínáme s metodou, kterou říkáme párování. Párujeme = spojujeme společnou hru s těmi nejlepšími zážitky. Ukazujeme dítěti, že stejně zábavné je běhání po pokoji, může být zábavné si s námi hrát. Při přípravě společné hry se tedy necháme vést dítětem. Klademe si otázku, co ho baví?
Pokud naše dítě baví běhat sem a tam po pokoji, uvažujeme, čím můžeme jeho aktivitu vylepšit? Můžeme začít foukat bubliny, stoupnout si do jeho běžecké dráhy, zvednout ho, zatočit a zase ho nechat běžet, připojit se k jeho běhání nebo ho nechat probíhat šátkem. Hledáme, čím můžeme aktivitu dítěte zlepšit. Vycházíme při tom z toho, co dítě na aktivitě baví. Je to pozorování rukou před očima nebo dupání po podlaze?
V první fázi párování jen hledáme, co by mohlo dítě zaujmout. Neklademe na něj žádné požadavky až do doby, kdy dává najevo radost z naší přítomnosti ve hře a naznačuje, že chce ve společné aktivitě pokračovat. To je chvíle, kdy můžeme začít systematicky budovat sociální dovednosti a začít pracovat na rozvoji řeči.
Jak začít s párováním u vás doma?
- Pozorujte, co dítě baví.
- Zamyslete se, co se mu na hře líbí.
- Připravte si herní prvky nebo aktivity, kterými jeho činnost vylepšíte.
- Nabízejte nové prvky a pouze to komentujte.
- Zaznamenejte si, co dítě zaujalo.
- Postup opakujte, až budete mít alespoň deset aktivit, které s vámi dítě rádo dělá.
- Dobře se bavte. 😊