Výukové karty pro rozvoj slovní zásoby a porozumění řeči
Podpořte rozvoj slovní zásoby u vašeho dítěte
Výukové karty představují praktickou vzdělávací pomůcku, se kterou se vaše děti naučí lépe komunikovat. Motivy na kartičky jsme pečlivě vybraly tak, aby byly pro děti zajímavé a běžně se s nimi setkávaly v každodenním životě. Na kartičkách jsou fotky z českého prostředí, což z karet dělá naprostý unikát.
Oproti dětským knihám výukové karty nabízejí více variabilních možností učení: Kromě pojmenování 111 slov běžné dětské slovní zásoby a rozvoje porozumění řeči přinášejí možnost třídění stejných i podobných prvků, třídění dle kategorie.
Seznamte se s kartami
Každé slovo můžete najít nejméně ve 3 variantách: na bílém pozadí, barevném pozadí a kontextovém pozadí (předmět v běžné situaci). Dětem se speciálními potřebami usnadní učení karty s bílým pozadím, na kterých je vždy jen jedna věc.
15 slov je v 5 variantách:
identické dvojice na bílém pozadí pro učení přiřazování stejný ke stejnému neidentické dvojice na bílem pozadí pro učení přiřazování podobných položek.
13 kategorií:
- Části těla
- Domácnost
- Dopravní prostředky
- Elektrospotřebiče
- Hračky
- Hygiena
- Jídlo
- Nábytek
- Oblečení
- Ovoce a zelenina
- Venku
- Výtvarné potřeby
- Zvířata
4 tipy, jak pracovat s kartami
U učení všech dovedností začínáme učit dítě nejdříve slova označující věcí, které dítě má rádo. Zde najdete popis zjednodušených postupů, které se dají dále přizpůsobit dítěti na míru. Abychom předešli frustraci dítěte, při veškerém učení je klíčové okamžité poskytování dopomoci a její následné snižování. Více informací se dozvíte v on-line kurzu Zabavné učení u stolu.
Záznamové archy
Záznamový arch je vhodný nejen pro testování úrovně slovní zásoby, ale také k přehlednému záznamu informací, jaké slova aktuálně učíme a jaká slova se dítě již naučilo.
Usnadněte si práci a stáhněte si naše formuláře.
Hra na pošťáka je skvělá první aktivita, se kterou u dítěte vzbudíte zájem o učení. Navíc vše máte připravené za 5 minut – potřebujete jen krabici od bot a naši sadu výukových karet.
Pro koho je aktivita vhodná?
- Malé děti od 1 do 3 let
- Starší děti s opožděným vývojem řeči
- Děti, které zatím nevydrží sedět u společných aktivit
- Děti, které se nezajímají o učení
Postup učení:
- Nejdříve si připravíme poštovní schránku. Do víka krabice vystřihneme otvor velký 3×15 cm.
- Pak si připravíme výukové karty. Abychom dítě zaujali, vybereme jeho 20 nejoblíbenějších kartiček (například balón, čokoláda, lev…)
- Dítě posadíme ke stolu nebo na koberec a sedneme si naproti němu (tak aby byly naše obličeje v podobné výšce).
- Krabici položíme mezi sebe a dítě.
- Kartičky postupně dítěti podáváme a zároveň pojmenováváme.
- Dítě hází obrázky do schránky.
Dítě se touto aktivitou učí porozumění, procvičuje zrakové vnímání a koordinaci rukou. Zároveň věnuje pozornost detailům a sleduje, jak se od sebe jednotlivé obrázky liší.
Pro koho je aktivita vhodná?
Děti, které zvládnou alespoň 5 minut sedět klidně u stolu nebo na koberci a udržet pozornost
Postup učení pro hledání stejných obrázků:
- Vybereme si ze sady dvojice stejných karet s bílým pozadím (např. auto, pes, dům aj).
- Položíme před dítě alespoň 3 karty různých slov.
- Dáme dítěti 1 kartu a řekneme “Najdi psa” nebo “Najdi stejný” a ukážeme na kartu, na kterou ji má položit (pes k psovi). Dítě kartu položí ke stejné.
- Vezmeme přiřazenou kartu zpátky a kartičky na stole promícháme.
- Dáme dítěti 1 kartu a řekneme “Najdi psa” nebo “Najdi stejný”. Dítě kartu položí ke stejné a my ho pochválíme.
Dítě má za úkol zorientovat se v kartičkách před sebou a ukázat na tu správnou. Díky tomu si nejen procvičuje nová slovíčka, ale také se učí orientovat pomocí zraku. Tato dovednost je důležitá například pro dobrý přehled v obrázkové knížce, v psaném textu nebo přirozeném prostředí – například aby si v pokojíčku dokázalo najít hračky, ve školní tašce sešit nebo ve skříni oblečení.
Pro koho je aktivita vhodná?
- Děti, které zvládnou alespoň 5 minut sedět klidně u stolu nebo na koberci a udržet pozornost
- Výhodou je, pokud dítě již umí pojmenovat ty položky, které chceme naučit vyhledávat v poli karet
Postup učení:
- Položíme před dítě alespoň 3 karty.
- Řekneme: „Ukaž, kde je zmrzlina“ a ihned ukážeme na správnou kartu. Dítě také ukáže na správnou kartu.
- Kartičky na stole promícháme.
- Řekneme: „Ukaž, kde je zmrzlina“. Dítě ukáže na správnou kartu a my ho pochválíme.
Jedná se o aktivitu, během které se děti učí nová slovíčka, a rozšiřují svou slovní zásobu. Pojmenovávat můžete nejen celé objekty, ale také jejich části (např. toto celé je kočka a tato část je ocas). Zkrátka výborný nácvik pro běžnou konverzaci.
Pro koho je aktivita vhodná?
- Děti, které dokážou alespoň 5 minut sedět klidně u stolu nebo na koberci a věnovat pozornost učebním pomůckám.
- Děti, které umí slovem nebo znakem požádat alespoň o 10 věcí (například předměty, aktivity, pozornost či pochutiny).
Postup učení:
- Ukážeme dítěti kartičku s fotografii, zeptáme se Co je to? a ihned nahlas řekneme správnou odpověď. Dítě ji zopakuje.
- Znovu ukážeme dítěti kartu s fotografii a zeptáme se Co je to? Dítě samostatně pojmenuje a my ho pochválíme.
Instruktážní videa
Sady výukových karet
3700 Kč
Od 60 Kč
1310 Kč
1460 Kč
1610 Kč
Od 180 Kč