Výukové karty pro rozvoj slovní zásoby a porozumění řeči

výukové karty pro děti

Podpořte rozvoj slovní zásoby u vašeho dítěte

Výukové karty představují praktickou vzdělávací pomůcku, se kterou se vaše děti naučí lépe komunikovat. Motivy na kartičky jsme pečlivě vybraly tak, aby byly pro děti zajímavé a běžně se s nimi setkávaly v každodenním životě. Na kartičkách jsou fotky z českého prostředí, což z karet dělá naprostý unikát.

Oproti dětským knihám výukové karty nabízejí více variabilních možností učení: Kromě pojmenování 111 slov běžné dětské slovní zásoby a rozvoje porozumění řeči přinášejí možnost třídění stejných i podobných prvků, třídění dle kategorie.

Vaše dítě bude lépe rozumět, rozšíří si aktivní slovní zásobu (s kartami se naučí až 111 základních slov), procvičí si třídění slov podle kategorií a v neposlední řadě také zlepší koordinaci rukou a zrakové vnímání. Využívat je můžete doma, ve školce nebo škole, případně v ordinacích logopedů a dalších odborníků.
Můžete s nimi učit batolata, předškoláky, ale také děti a dospělé se speciálními potřebami (opožděný vývoj řeči, vývojová dysfázie, poruchy autistického spektra, afázie, mentální retardace). Karty se zároveň výborně osvědčily u dětí z jiných zemí, které se učí česky (například ukrajinské nebo vietnamské děti).
Karty (10,5×8 cm) jsou vyrobené z kvalitního papíru (500 g/m2) a na přední straně laminované matnou folii. Díky tomu jsou pevné, odolné a budou vám dobře sloužit dlouhé roky. I přes vrstvu laminátu nehází odlesky, což ocení zejména děti a dospělí se zhoršeným zrakem. Na přední straně najdete barevnou fotku, na zadní straně prostor na záznamy pokroku dítěte (např. kdy se naučilo nové slovo).

Seznamte se s kartami

Každé slovo můžete najít nejméně ve 3 variantách: na bílém pozadí, barevném pozadí a kontextovém pozadí (předmět v běžné situaci). Dětem se speciálními potřebami usnadní učení karty s bílým pozadím, na kterých je vždy jen jedna věc.

15 slov je v 5 variantách:
identické dvojice na bílém pozadí pro učení přiřazování stejný ke stejnému neidentické dvojice na bílem pozadí pro učení přiřazování podobných položek.

 

13 kategorií:

  • Části těla
  • Domácnost
  • Dopravní prostředky
  • Elektrospotřebiče
  • Hračky
  • Hygiena
  • Jídlo
  • Nábytek
  • Oblečení
  • Ovoce a zelenina
  • Venku
  • Výtvarné potřeby
  • Zvířata

4 tipy, jak pracovat s kartami

U učení všech dovedností začínáme učit dítě nejdříve slova označující věcí, které dítě má rádo. Zde najdete popis zjednodušených postupů, které se dají dále přizpůsobit dítěti na míru. Abychom předešli frustraci dítěte, při veškerém učení je klíčové okamžité poskytování dopomoci a její následné snižování. Více informací se dozvíte v on-line kurzu Zabavné učení u stolu.

 

Záznamové archy

Záznamový arch je vhodný nejen pro testování úrovně slovní zásoby, ale také k přehlednému záznamu informací, jaké slova aktuálně učíme a jaká slova se dítě již naučilo.

Usnadněte si práci a stáhněte si naše formuláře.

Hra na pošťáka je skvělá první aktivita, se kterou u dítěte vzbudíte zájem o učení. Navíc vše máte připravené za 5 minut potřebujete jen krabici od bot a naši sadu výukových karet. 

Pro koho je aktivita vhodná?

  • Malé děti od 1 do 3 let
  • Starší děti s opožděným vývojem řeči
  • Děti, které zatím nevydrží sedět u společných aktivit
  • Děti, které se nezajímají o učení

Postup učení:

  1. Nejdříve si připravíme poštovní schránku. Do víka krabice vystřihneme otvor velký 3×15 cm. 
  2. Pak si připravíme výukové karty. Abychom dítě zaujali, vybereme jeho 20 nejoblíbenějších kartiček (například balón, čokoláda, lev…)
  3. Dítě posadíme ke stolu nebo na koberec a sedneme si naproti němu (tak aby byly naše obličeje v podobné výšce).
  4. Krabici položíme mezi sebe a dítě. 
  5. Kartičky postupně dítěti podáváme a zároveň pojmenováváme.
  6. Dítě hází obrázky do schránky.

Dítě se touto aktivitou učí porozumění, procvičuje zrakové vnímání a koordinaci rukou. Zároveň věnuje pozornost detailům a sleduje, jak se od sebe jednotlivé obrázky liší.

Pro koho je aktivita vhodná?
Děti, které zvládnou alespoň 5 minut sedět klidně u stolu nebo na koberci a udržet pozornost

Postup učení pro hledání stejných obrázků:

  1. Vybereme si ze sady dvojice stejných karet s bílým pozadím (např. auto, pes, dům aj). 
  2. Položíme před dítě alespoň 3 karty různých slov. 
  3. Dáme dítěti 1 kartu a řekneme “Najdi psa” nebo “Najdi stejný” a ukážeme na kartu, na kterou ji má položit (pes k psovi). Dítě kartu položí ke stejné.
  4. Vezmeme přiřazenou kartu zpátky a kartičky na stole promícháme.
  5. Dáme dítěti 1 kartu a řekneme “Najdi psa” nebo “Najdi stejný”. Dítě kartu položí ke stejné a my ho pochválíme.

Rozvoj porozumění řeči 

Dítě má za úkol zorientovat se v kartičkách před sebou a ukázat na tu správnou. Díky tomu si nejen procvičuje nová slovíčka, ale také se učí orientovat pomocí zraku. Tato dovednost je důležitá například pro dobrý přehled v obrázkové knížce, v psaném textu nebo přirozeném prostředí – například aby si v pokojíčku dokázalo najít hračky, ve školní tašce sešit nebo ve skříni oblečení.

Pro koho je aktivita vhodná?

  • Děti, které zvládnou alespoň 5 minut sedět klidně u stolu nebo na koberci a udržet pozornost
  • Výhodou je, pokud dítě již umí pojmenovat ty položky, které chceme naučit vyhledávat v poli karet

Postup učení:

  1. Položíme před dítě alespoň 3 karty. 
  2. Řekneme: „Ukaž, kde je zmrzlina“ a ihned ukážeme na správnou kartu. Dítě také ukáže na správnou kartu. 
  3. Kartičky na stole promícháme.
  4. Řekneme: „Ukaž, kde je zmrzlina“. Dítě ukáže na správnou kartu a my ho pochválíme. 

Rozšiřování slovní zásoby 

Jedná se o aktivitu, během které se děti učí nová slovíčka, a rozšiřují svou slovní zásobu. Pojmenovávat můžete nejen celé objekty, ale také jejich části (např. toto celé je kočka a tato část je ocas). Zkrátka výborný nácvik pro běžnou konverzaci.

Pro koho je aktivita vhodná?

  • Děti, které dokážou alespoň 5 minut sedět klidně u stolu nebo na koberci a věnovat pozornost učebním pomůckám.
  • Děti, které umí slovem nebo znakem požádat alespoň o 10 věcí (například předměty, aktivity, pozornost či pochutiny).

Postup učení:

  1. Ukážeme dítěti kartičku s fotografii, zeptáme se Co je to? a ihned nahlas řekneme správnou odpověď. Dítě ji zopakuje. 
  2. Znovu ukážeme dítěti kartu s fotografii a zeptáme se Co je to? Dítě samostatně pojmenuje a my ho pochválíme.

Instruktážní videa

Sady výukových karet

3700 

Se speciálně připravenými kartami můžete učit dítě nová slova, i když se vyhýbá ...

Od 60 

Pokud si naši sadu kompletujete postupně, můžete si jednotlivé části dokoupit právě zde.

1310 

Se speciálně připravenými kartami můžete učit dítě nová slova, i když se vyhýbá ...

1460 

Se speciálně připravenými kartami můžete učit dítě nová slova, i když se vyhýbá ...

1610 

Se speciálně připravenými kartami můžete učit dítě nová slova, i když se vyhýbá ...

Od 180 

Vytvořte si vlastní sadu výukových karet a nakombinujte si kategorie, které potř...

Rychlý kontakt

Zanechte nám zprávu, co nejdříve se vám ozveme.

Mgr. Petra Hrančíková, BCBA

Klinická logopedka, certifikovaná behaviorální analytička

Petra se ve své logopedické praxi věnuje dětem a dospělým s narušenou komunikační schopností. Dříve působila také jako logopedka ve stacionáři a externě jako logopedka v mateřských školách. V roce 2004 ukončila studium jednooborové logopedie na Univerzitě Palackého v Olomouci a v roce 2009 získala atestaci v oboru klinická logopedie. V roce 2021 složila mezinárodní certifikační zkoušku a stala mezinárodně certifikovaným behaviorálním analytikem. Petra je lektorkou našich webinářů.