Celý týden akce 1+1 webinář zdarma. Zobrazit webináře

Autismus u dětí – jak na úspěšnou hru: 3 osvědčené tipy

Autismus u dětí má obvykle zásadní dopad na vývoj hry, stejně tak jako řeči a sociálních dovedností. Zároveň ale platí, že stejně jako u ostatních dětí, i děti s autismem potřebují hru pro svůj zdravý vývoj. Možná se snažíte vaše dítě rozvíjet, co vám síly stačí, ale ono stále od společné hry odchází? Neklesejte na mysli. Nedostatek sociálního zájmu, slabé porozumění řeči i slabé herní dovednosti jsou časté první příznaky autismu u dětí. Toto téma je na našich webinářích velmi často diskutované, a proto jsme pro vás připravili 3 osvědčené tipy, jak si úspěšně hrát s dítětem s autismem.

Jednou z klíčových metod používaných v ABA (aplikované behaviorální analýze) je párování. Co se nám na ní líbí?

  1. Vychází ze zájmů dítěte.
  2. Je to pozitivní přístup, který podporuje autentické potřeby dítěte.
  3. Respektuje senzorické i další specifické potřeby každého dítěte.

3 tipy na úspěšnou hru

1. Připojte se k aktivitám, které dítě baví
Dobře se dívejte na to, co vaše dítě zajímá. Možná rádo běhá, koupe se, nebo hází hračky z patra dolů. Tyto aktivity se stanou vaším výchozím bodem. Připojte se k běhání, připravte lavor s vodou nebo házejte míčky do koše. Nechte se vést svým dítětem – to je klíčem k navázání kontaktu.

2. Zlepšete aktivity
Pokud vaše dítě miluje hrátky s vodou, přidejte do hry něco navíc. Zkuste konvičku, houbičku, zvířátka nebo bubliny. Uvolněte svou fantazii a užijte si společnou radost! Vaše dítě tak nejen prohloubí své zážitky, ale také začne vnímat vaši přítomnost jako součást hry.

3. Zapomeňte na požadavky
Hra je hra. Během ní nejste učitel, ale partner. Vyhněte se otázkám typu „Jakou má auto barvu?“ nebo „Kolik je tady míčků?“. Pokud vaše dítě při hře odchází, nebo dokonce utíká už při vašem přiblížení, je čas šlápnout na brzdu. Zkuste místo otázek komentovat, co dítě právě dělá, nebo použijte citoslovce (např. „Bum!“, „Plác!“).

Pokud máte pocit, že neděláte dost, věřte, že to nejdůležitější už děláte – budujete vztah, poznáváte zájmy svého dítěte a spojujete se prostřednictvím pozitivních zážitků. A to rozhodně není málo!

Nevzdávejte to!
Párování je krásná metoda, ale někdy vyžaduje čas. U některých dětí může tato fáze trvat 2–3 měsíce, než se posunete k dalším krokům, jako je učení nápodoby pohybů, rozvoj vokalizace nebo dalších dovedností. Ale víte co? Nikdy nic neuteče.

Soustřeďte se na přítomný okamžik a důvěřujte procesu. Budování pozitivního vztahu a důvěry je ten nejlepší základ, na kterém můžete stavět.

Chcete více tipů a inspirace? Navštivte naše webináře nebo si přečtěte další články na téma ABA a práce s dětmi s autismem!

Autor článku

Mgr. Monika Petříková, BCBA

Speciální pedagožka, certifikovaná behaviorální analytička

Související produkty ke článku

950 

Tento webinář je určen rodičům dětí s autismem ve věku od 1,5 do 6 let, kteří ch...

1499 

Kuličková dráha nadchne všechny holky a kluky, co rádi staví. Italská stavebnice...

499 

Oblíbená Montessori pomůcka, která dítěti pomáhá zlepšit jemnou motoriku. Cílem hry j...

Zaujal vás tento článek?

Odebírejte náš newsletter a jako první se dozvíte o dalších užitečných článcích, třeba právě z kategorie Jak na to. Nebo také o slevách na naše produkty, či chystaných webinářích.
trojuhelnik
trojuhelnik
trojuhelnik
trojuhelnik
trojuhelnik
trojuhelnik

Zaujal vás tento článek?

Odebírejte náš newsletter a jako první se dozvíte o dalších užitečných článcích, třeba právě z kategorie Jak na to. Nebo také o slevách na naše produkty, či chystaných webinářích.
trojuhelnik
trojuhelnik
trojuhelnik
trojuhelnik
trojuhelnik
trojuhelnik

Mgr. Petra Hrančíková, BCBA

Klinická logopedka, certifikovaná behaviorální analytička

Petra se ve své logopedické praxi věnuje dětem a dospělým s narušenou komunikační schopností. Dříve působila také jako logopedka ve stacionáři a externě jako logopedka v mateřských školách. V roce 2004 ukončila studium jednooborové logopedie na Univerzitě Palackého v Olomouci a v roce 2009 získala atestaci v oboru klinická logopedie. V roce 2021 složila mezinárodní certifikační zkoušku a stala mezinárodně certifikovaným behaviorálním analytikem. Petra je lektorkou našich webinářů.